Missiewerk in donker Afrika

Het Content Café is een informele bijeenkomst voor iedereen geïnteresseerd in contentstrategie. Gewoon omdat het leuk is ervaringen, kennis en kunde uit te wisselen binnen het contentvak. De opzet is eenvoudig: drie verhalen van 20 minuten over content, daarna een borrel. De sprekers van de tweede editie borduurden losjes op het thema onderwijs.

ContentCafe - foto door Peet Sneekes

Anna Borsboom, contentstrategiedocent bij Lectric en eigenaar van webbureau Lelab vertelde in een informatierijke presentatie over het online doorvoeren van ‘brand books’. In een brandbook wordt alles beschreven waarmee een merk lading krijgt, van modelkeuze tot inrichting van winkels. Daar hoort ook een online vertaling bij die zover gaat als de microcopy, de ministukjes content in de hoeken en gaten van je site. Anna gaf een prachtig voorbeeld van een invulformulier van Singapore Airlines, waarbij men kon kiezen uit verschillende adellijke en koninklijke aanspreekvormen. Deze luchtvaartmaatschappij vervoert klanten op stand, en dat zie je terug in de microcopy. De leukste voorbeelden zijn natuurlijk die waarbij het misgaat: hoe de cowboys van IKEA-vestiging Delft losgaan op Twitter, en daarmee het merk IKEA ondermijnen, alle brandbooks ten spijt.

Franklin Heijnen, creative director bij Mirabeau Amsterdam, vertelde hoe hij zijn klanten het belang van goede content bijbrengt. Zijn ‘content framework’ komt simpel gezegd neer op: Pareto meets Kolb. 80% van je doelgroep zal slechts 20% van je content gebruiken. Onderaan de piramide is het net andersom: hier leeft 80% van je content, voor 20% van je doelgroep. Voor elke laag bedenk je goede contentconcepten, of -types, die volgens Franklin  passen bij een van de vier leerstijlen van Kolb: voelen, observeren, denken en doen.

De derde spreker, Hans Kemp, verantwoordelijk voor de opleiding Communicatie en Media Design aan de Hogeschool Utrecht vertelde over hoe hij samen met docent Heleen Blokland probeert contentstrategie een plek te geven in de opleiding. Het vak is nog jong en niet vast omlijnd, vuistdikke methodologieboeken ontbreken, en dat terwijl studenten zo houden van overzicht en checklisten. Wat wel werkt: praktijkverhalen. Zijn oproep aan het veld: hoe maken we het sexy?

Het thema van gisteren was onderwijs, maar de rode draad in deze verhalen lijkt eerder missiewerk. Hoe brengen we contentstrategie aan de man? Anna’s studenten contentstrategie mogen op cursus, maar hebben bazen die er niets van begrijpen. Eenmaal terug op het nest moeten zij aardig wat adviesvaardigheden op zak hebben om de blijde boodschap aan de man brengen. De studenten van Hans en Heleen worden straks als junior webredacteur geconfronteerd met een gebrek aan contentstrategie: hoe vertel je je baas dat het verstandig is om na te denken over hoe content kan bijdragen aan de organisatiedoelstelling, in plaats van zomaar iets op het net te kwakken? En zelfs als je creative director bent bij het no.1 webbureau van Nederland, moet je je klanten steeds opnieuw bijbrengen hoe het zit met content.  In die zin zijn we als contentstrategen/ contentspecialisten/ contentwerkers net (zonen en dochters van) dominees. Sexy dominees, dat wel.

De foto bij dit artikel is gemaakt door Peet Sneekes, die vele ContentCafe’s fotografeerde.

 

2 Comments

  • […] Dat brengt mij allereerst bij een contentstrateeg avant la lettre die sommigen van jullie misschien nog wel kennen: Ilse Jonker, die ons indertijd geholpen heeft de digitale plattegrond te ontwikkelen. Zij is mede-organisator van het contentcafé, en de titel van haar verslag van deze avond zegt alles: Contentstrategie: missiewerk in donker afrika? […]

  • Jammer dat ik het café gemist heb. Dit verslag is lekker sexy geschreven. Zonder een moralistische preek te zijn. Hmpf. Waarom moeten we wachten tot -&^%$&:)*_#@! 18 april 2012 als het volgende content café is?

Join the Discussion

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>