Amerpoort: hoe een nieuwe website vernieuwd werd

Hoe vaak hoor je een opdrachtgever zeggen: we hebben net een nieuwe website, maar we zijn niet tevreden, help? Na een jaar of drie begint het vaak te rommelen en wanneer de site in de jaren erna uitdijt tot een onbeheerbare blob , ja dan volgt de roep om een nieuwe site. Maar een halfjaar na livegang je website vernieuwen?
Amerpoort, een zorginstelling voor verstandelijk gehandicapten, kwam wel met die vraag.

Een half jaar nadat een nieuwe site live was gegaan werd duidelijk dat bezoekers en organisatie ontevreden waren over de nieuwe site. De nieuwe manager communicatie wilde weten wat er aan de hand was.

Ik heb eerst een contentaudit uitgevoerd. Bij een audit licht je een hele site door: structuur, navigatie, vorm en content. Ik ga ook op onderzoek: waar bellen en mailen  mensen Amerpoort over? Wat kan ik uit google analytics halen? Wat is er aan foldermateriaal? Hoe loopt het productieproces?  Bij de content kijk ik naar kwantiteit (hoeveel content is er?) en de kwaliteit ervan op verschillende niveaus:  titels, body, microcopy zoals linknamen en labels,  maar ook naar relaties tussen de contentelementen en dwarsverbanden.

De 12 blokken die op de oude site van Amerpoort werden gebruikt

Dit is zo’n dwarsdoorsnede. Alle rechterkolomblokken bij elkaar en je ziet meteen de inconsistenties: meerdere kleuren zonder dat het direct duidelijk is waarom, wisselende linknamen om door te klikken en blokken met verschillende functies (subnavigatie, overzicht berichten, call to action) op dezelfde plek. Dat zet een bezoeker zonder dat hij het echt doorheeft op het verkeerde been.

Content inrichten volgens de zoekvraag

Maar het grootste probleem van de Amerpoortsite was dat de navigatie, net als de organisatie, verdeeld was in Wonen en Dagbesteding. Dat zijn in principe verschillende soorten locaties, bij de ene woont een verstandelijke gehandicapte, bij de ander volgt hij of zij een vorm van dagbesteding. Maar deze twee soorten locaties liggen fysiek vaak dichtbij elkaar. Bovendien, iemand die een locatie zoekt voor een kind of ander familielid zal altijd willen weten wat er in de buurt van de woning aan dagelijkse voorzieningen beschikbaar is. Je wilt deze twee soorten content dus graag samen zien, en niet verdelen over twee rubrieken. De belangrijkste aanbeveling was dan ook: maak geen onderscheid tussen overdag en wonen. maar toon ze in samenhang.

Compleet, goed, nuttig en aantrekkelijk

Er zijn maar weinig zorginstellingen die een compleet overzicht bieden van locaties. Ik denk dat Amerpoort de eerste instelling is in de gehandicaptenzorg waarvan alle locaties zijn opgenomen op de site, op een manier dat ze door bezoekers makkelijk te zoeken en vinden zijn (onder het zoeksysteem ligt een hiërarchie van locaties, voor de insiders: een handgewrochte combinatie van de bestuurlijke, geografische, zorginhoudelijke en facilitaire locatieoverzichten).

Daarnaast is elke Amerpoortlocatie fantastisch beschreven en gefotografeerd, en voorzien van een complete metadatering die aansluit bij de gegevens die op de indicatiestelling staan. Je ziet het niet direct door de relatieve eenvoud van de site, maar voor zo’n complete contentset is een enorme hoeveelheid werk verzet door het contentteam. Kijk maar eens. De site draait op Hippo CMS, dat opnieuw geïmplementeerd is door The Factor E, en The People’s Valley tekende voor het vernieuwde interactieontwerp en vormgeving.

Mijn rol bestond na de audit en het vervolgens modelleren van contenttypes, metadata, zoeken en filteren vooral uit het begeleiden van de contentproductie (hoeveel tijd moeten we uitrekken voor het beschrijven van 300 locaties?) en procesbegeleiding (8 uur voor een een Twitterbutton, is dat nou normaal?)

One Comment

  • Dag content consigliere,

    Ik kwam net op de site van Amerpoort terecht, via googlen op crowdfunding + belevingstuin.
    Wat een fantastische website! Qua looks, structuur & navigatie en qua teksten (superhelder) De beste die ik in de zorg ben tegengekomen.

    Grappig genoeg moest ik denken aan die van Vilans, niet voor niets dus.
    Maar de site van Amerpoort vind ik mooier en consistenter.

    Dat wilde ik je even laten weten.

    Met vriendelijke groet,
    Edith Brands

Join the Discussion

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>