Domweg gelukkig, in Londen

Confab, dè conferentie over contentstrategie zette voor het eerst voet in Europa. Londen was de verkozen stad. Het was grauw en koud en het sneeuwde. Maar in de bus vol contentstrategen op weg naar de afterparty was het heerlijk warm, en wat kon ons gebeuren met Kristina Halvorson op de achterbank?

Bus in The City, Londen

Contentstrategie: beslaan van een rennend paard

Confab is een jonge conferentie. Kristina Halvorson, naamgever van ons vakgebied, organiseert het sinds 2011 met haar team. Dit jaar was er volop ruimte om de ontwikkelingen van de laatste anderhalf jaar te duiden: wat is de rol van contentstrategie in een wereld waar mobiel internet explodeert en op een exponentieel groeiend aantal apparaten wordt geconsumeerd?

Content, versplinterd over platforms, geproduceerd en vermaakt door gebruikers: het is duidelijk dat oude systemen niet meer voldoen.

Contentstrategy is like performing a hart transplant while the patient is running a marathon, klonk het, in goed Nederlands: hoe beslaan we een rennend paard?

Confab op Frankwatching

Als alles verandert waar we bij staan, wat is dan de rol van de contentstrateeg? Op de eerste dag was ruimte om daarop te reflecteren: hoe te handelen als veel onzeker is? (diep ademhalen en springen).

En hoe kunnen we op verschillende manieren achterhalen wat bezoekers willen en nodig hebben? (want dat is de kern van de zaak: ken en respecteer je klant, je bezoeker, je doelgroep).

Meer (twitter)verslagen van ConfabUK

Er werd natuurlijk volop getweet met de hashtag #ConfabUK, en druk geblogd. Een paar mooie verslagen staan hieronder, en er volgen vast nog meer als de contentstrategie-inzichten langzaam indalen:

Los van alle inzichten, bracht Confab mij vooral bevestiging: contentstrategie is mijn vak.

Ik weet het niet altijd zeker, maar zelfs Halvorson weet dat niet: we’re all making it up as we go, zegt ze.

We hebben allemaal problemen – piles of content junk that keeps us awake at night – en zoeken tastend onze weg in deze jonge discipline. Maar wíj zijn het die verandering gaan brengen in de manier waarop organisaties omgaan met content.

Zowel uitgeput als compleet opgeladen op pad gestuurd worden door mijn held Halvorson: Go and be awesome! Dat maakt nou domweg gelukkig, in Londen.

Content Strategy Heroes: Captain Content en de Audit Avenger

Confab’s mascotte: de Contentstrategy Heroes & Villains) van Sean Tubridy. O.a. Captain Content (leaps buildings in a series of thoughtfull steps) en de Audit Avenger (brings justice through spreadsheets) kwamen dit jaar als bouwpakket.

Be the first to leave a comment. Don’t be shy.

Join the Discussion

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>