To fork or not to fork

Een aparte mobiele website. Een iPad app met een parallel content productieproces. Talloze subsites en microsites. Als contentstrateeg waan ik mezelf af en toe op de maan. Onherbergzame contentlandschappen met talloze systemen, soms driedubbel en vaak niet gekoppeld. Is dat nou handig?

Bij een contentaudit wordt het meestal snel duidelijk: een organisatie maakt en onderhoudt content voor meerdere kanalen zonder dat op elkaar af te stemmen. Bovendien wordt die content voor die kanalen in verschillende bronnen opgeslagen. Dit heet forken, een term gemunt door contentstrateeg Karen no forking way McGrane.

Het gevolg van forken is : extra handelingen om dezelfde content op verschillende sites te publicerenNiet alleen bezorgt dat je dat als organisatie meer werk, dubbele content is ook onduidelijk voor bezoekers. Neem de fameuze “loketten” die bij gemeentes en provincies zo geliefd zijn. Als je zowel in het loket als op de site moet zoeken naar informatie over regelingen en vergunningen raak je geïrriteerd en in de war.

Toename mobiel internet

Alsof de contentbeheerdraak die veel organisaties hebben gecreëerd nog niet genoeg is, neemt mobiel internetverkeer enorm toe. De halve wereld is de laatste twee jaar aan het internetten geslagen op mobiele apparaten, en organisaties moeten ervoor zorgen dat hun content geschikt is voor die kleine schermen en dito brandbreedtes. Maar moet je naast alle subsites en microsites dan ook nog een aparte mobiele site gaan optuigen?

Contentstrateeg Karen McGrane noemt dat maken van een aparte mobiele en een desktopwebsite forken, en is heel duidelijk over de wenselijkheid daarvan.

Karen mc Grane op Confab Londen 2013

Zij vindt dat je content voor meerdere sites en platformen het beste kunt opslaan in één bron, die je van daar uit op meerdere plekken kunt publiceren. Dit idee wordt ook wel COPE genoemd, Create Once, Publish Everywhere. In de praktijk is dat overigens nog een hele uitdaging voor CMS-bouwers.

Anderen vinden: prima die doelmatigheid en effectiviteit, maar niet alle content is geschikt voor mobiel. Sterker nog: als je juist de eigenschappen van mobiele platformen wilt uitbuiten, kan dat niet met zo’n alles-in-1-oplossing. In Google’s The Mobile Playbook staan voorbeelden van toepassingen waarbij content wordt gemaakt specifiek voor mobiel.

Praat mee in juni

Wat is wijsheid als het gaat om content creëren en onderhouden voor meerdere platforms en sites? In juni kun je op meerdere plekken meepraten over dit onderwerp.

Op 13 juni is het ContentCafé in Utrecht, dit keer met het grote Contentcreatiedebat. Onder het motto “In een keer optimaal of meermaals maximaal” kruisen contentnerds Bas Evers (‘zelfde content, overal beschikbaar’) en Peet – elite content – Sneekes (‘COPE is een recept voor middelmatigheid’) de degens, aan de hand van stellingen en voorbeelden. Moderator Jan-Peter Bogers gaat ervoor zorgen dat wij allemaal op de stoelen staan (en dat het geen slagveld wordt).

En op 27 juni kun je in Deventer mee discussiëren over het boek van Karen McGrane: Content Strategy for Mobile. Deze kersverse UX Book Club Arnhem-Deventer wordt georganiseerd door contentstrategen Saskia Schrijver en Iacobien Riezebosch.

 

Comments are closed.