Personalisatie bij de NPO

Eind 2014 was ik als relatieve Hilversumse outsider deel van een clubje van omroepmensen dat in opdracht van de NPO uitzocht hoe je kijkers online aan je bindt. Daartoe zijn in grote lijnen twee opties. Je zoekt je kijkers op daar waar ze zich bevinden (decentraal). Of je probeert ze naar je eigen platform te krijgen. Daarvoor heb je dan wel goede use cases nodig, redenen voor gebruikers om zich te willen binden aan jouw platform.

Personalisatie is daarbij het toverwoord.

Wat heb je nodig voor personalisatie?

Het personaliseren – het aanbevelen van bepaalde  informatie – kan als je goed weet wie je voor je hebt (profielopbouw) en als je content goed gemetadateerd is. Er zijn drie soorten brongegevens nodig.

  1. gegevens over (anonieme en ingelogde) gebruikers
  2. gegevens over hoe zij zich gedragen op je site, op social media, op andere sites)
  3. gegevens over de content: voorzien van metadata dusElementen personalisatie

1 en 2 samen dragen bij aan de opbouw van de profielen van je users. 1 en 3 samen maken het mogelijk goede aanbevelingen te doen. De metadatasituatie bij de omroep is een Herman, dat hadden we bij het Contentcafe al eens gehoord.

Het rapport “Nederlandse Persoonlijke Omroep” is in 2014 aangeboden aan de Raad van Bestuur van de NPO, waarmee zij hun internetbeleid verder hebben uitgewerkt. De keuze is hierbij gemaakt voor een centraal platform, niet zonder felle kritiek van makers overigens.

Geluiden gaan op dat de soep niet zo heet gegeten wordt. Het is ingewikkeld. Centraal ja, maar ‘n beetje decentralisatie mag, het EN-EN model is nooit weg geweest uit Hilversum.

 

Comments are closed.