Gathercontent en Trello voor contentcreatie KNMT

In 2015-2016 heb ik de beroepsvereniging van tandartsen, de KNMT, begeleid. Zij vernieuwden de openbare website, het besloten deel  voor tandartsen en de achterliggende koppeling met het CRM-systeem. Het nieuwe Drupal 7 CMS werd geïmplementeerd door Wunderkraut.

Mijn begeleiding was drieledig:

  • het begeleiden van de product owner bij de technisch inhoudelijke overwegingen, het stellen van prioriteiten en de projectcommunicatie;
  • vraagbaak en sparring partner van de verantwoordelijke manager;
  • planning en begeleiding van het contentteam dat verantwoordelijk was voor de contentcreatie.

Het contentteam heeft gebruik gemaakt van een tweetal digitale hulpmiddelen die bijzonder handig zijn bij een contentvernieuwing: Gathercontent en Trello.

Gathercontent

Gathercontent wordt gebruikt om content te verzamelen als het doelsysteem, het nieuwe CMS, nog niet beschikbaar is. Het voordeel is dat het contentteam al helemaal webgebaseerd kan werken. Geen gedoe met content in Word-documenten. Je ziet de content al in online, in de structuur en je en je kunt het voorzien van html-tags.

Twee tips:

  • Let bij het maken van de contenttypes dat de velden exact overeenkomen met het contenttype in het CMS. Anders blijft het bouwteam de mapping aanpassen bij de import.
  • in de content die je opslaat in Gathercontent wil je al verwijzen naar andere pagina’s die niet bestaan. Zet deze tussen [vierkante haken] zodat wanneer de pagina’s eenmaal geïmporteerd zijn je eenvoudig de plekken kunt vinden waar je de definitieve link moet aanbrengen.

Trello

Een andere fijne applicatie is Trello. Trello is een zogenaamde SPA, een Single Page Application. Het is eigenlijk een groot bord waar je bakken kunt aanmaken. Een fijne indeling is TO DO, DOING en DONE. In elke bak kun je kaarten stoppen.

Elke kaart representeert een verzameling werk, bijvoorbeeld een thema waar je een aantal artikelen bij moet maken. Je kunt de kaart voorzien van allerlei content die je kunt gebruiken bij de contentcreatie (brondocumenten, links naar oude content, beeldmateriaal, trefwoordanalyses) en checklisten.

Twee tips voor  als je content first opereert (waarbij het contentteam en het bouwteam parallel werken)

  • Communicatie van het contentteam richting het bouwteam kan heel eenvoudig door een Slack – Trello integratie aan te maken
  • Laat Trello en het issue management systeem van het bouwteam (Jira of Gitlab) op elkaar aansluiten door de labels van Trello en de epics van het issue management gelijk te trekken

Contentcollega Hugo Louter schreef twee handige artikelen over het gebruik van Trello bij contentmigraties, hier en hier.

Comments are closed.